1 Základní ustanovení
- Etický kodex (dále také jen „kodex“) ČKMA (dále jen též jako „asociace“) tvoří souhrn pravidel, principů, zásad a norem upravujících poskytování finančních služeb ze strany řádných členů asociace (dále jen „členové“). Za člena se pro účely tohoto kodexu považují i členové orgánů asociace a osoby vystupující za asociaci. Kodex má za cíl zlepšit etické chování a obchodní kulturu na trhu a zároveň podpořit rovnocenné postavení jeho jednotlivých účastníků. Účelem Kodexu není nahrazovat platné právní předpisy a jejich aplikaci příslušnými regulačními institucemi. Kodex není statický dokument, ale bude se dále rozvíjet v souladu s potřebami trhu.
2 Obecné zásady chování kryptoměnových společností
- Člen při výkonu své činnosti na kryptoměnovém trhu nad rámec svých zákonných povinností dodržuje etická pravidla upravující postupy a chování vůči klientům uvedená v kodexech, ke kterým se přihlásil.
- Člen zachovává důvěrnost informací souvisejících se smluvním vztahem ke klientovi a dodržuje povinnost mlčenlivosti. To zahrnuje též zásadu nezveřejňování či nesdělování třetí straně údajů o účtech svých klientů, jejich názvů, jmen, adres. Výjimkou z této zásady jsou případy, kdy člen je povinný údaje poskytnout na základě zákona nebo kdy poskytnutí údajů se děje na žádost nebo se souhlasem klienta. Osobní údaje o klientovi člen zpracovává v souladu se zákonem na ochranu osobních údajů.
- Člen přistupuje obezřetně k peněžním tokům, u kterých nelze bezpečně zjistit jejich původ, resp. jejichž původ je podezřelý. Postupuje tak, aby čelil snahám o zakrytí nekalého původu peněz.
- Při propagaci svých služeb a reklamní činnosti člen uvádí pravdivé informace, bez prvků klamavé reklamy, nezamlčuje důležité skutečnosti a nenabízí výhody, které nemůže zaručit. Dodržuje principy serióznosti reklamy, což platí i pro srovnávání vlastní služby se službami konkurence.
- Člen netoleruje žádnou formu přímého nebo nepřímého uplácení nebo korupce.
3 Pracovníci kryptoměnových společností
- Pracovník člena plní své povinnosti, plynoucí z jeho postavení nebo funkce v společnosti, čestně a svědomitě, v dobré víře, s řádnou péčí a v nejlepším zájmu společnosti.
- Pracovník člena se vyvaruje všech činností, které vytvářejí konflikt jeho zájmů se zájmy společnosti. To především znamená, že samostatně nepodniká s informacemi a výhodami, které získá ve společnosti, v níž je zaměstnán.
- Pracovník člena zachovává přísnou mlčenlivost o záležitostech společnosti, v níž je zaměstnán a o záležitostech klientů, o nichž se dozví při výkonu své činnosti ve společnosti.
- Pracovník společnosti člena dbá na to, aby jeho vlastní zájmy nebyly ve střetu s povinnostmi, které má vůči společnosti, u níž je zaměstnán, ani vůči jejím klientům, a bez zbytečného prodlení uvědomí své nadřízené o všech okolnostech, které se týkají jeho osoby a o nichž ví nebo se domnívá, že by k takovému střetu zájmů vést mohly.
4 Obecná pravidla jednání se zákazníky
- Člen přistupuje ke všem klientům nestranně a neuplatňuje neodůvodněné zvýhodnění. Při poskytování služeb nenadřazuje zájem svůj nad zájem klienta a nesnaží se zneužít svého postavení a vnutit klientovi nerovné nebo nespravedlivé podmínky smluvního vztahu.
- Člen poskytuje klientům služby profesionálně, čestně a svědomitě, s řádnou péčí.
- Člen je povinen při komunikaci se zákazníky poskytovat pravdivé, přesné a doložené údaje a nepoužívat údaje dvojsmyslné, přehnané nebo klamavé. Člen nesmí zamlčovat podstatné informace.
- Bez ohledu na způsob zpracování shromážděných informací, je každý člen povinen přijmout taková opatření, která zajistí odpovídající správu informací týkajících se zákazníka a přiměřenou ochranu informací a údajů osobní povahy před jejich poškozením, zcizením či zneužitím. Neopravňuje-li ke zpracování údajů zákon, zpracovává osobní údaje pouze v rozsahu zákazníkova souhlasu.
- Člen seznamuje klienta s možností podat podnět nebo stížnost na její činnost a s postupem uplatňovaným v své společnosti pro řešení stížnosti, včetně možnosti dalšího postupu v případě jejího nevyřízení nebo nespokojenosti klienta se způsobem vyřízení stížnosti.
5 Závěrečná ustanovení
- Všichni členové asociace jsou povinni jednat tak, aby šířily dobrou pověst asociace. Členové jsou dále povinni své obchodní partnery přiměřeně povinni informovat ohledně asociace a jejich členství.
- Tento etický kodex byl přijat asociací k 15.4.2020 a je závazný pro všechny členy asociace.
- V záležitostech týkajících se porušení kodexu a rozhoduje představenstvo prostou většinou svých členů.
- ČKMA bude v přiměřených intervalech posuzovat potřebu aktualizace či zpřesnění tohoto kodexu.