Stanovisko ČKMA k dopisu NCOZ

Dopis Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) přináší mnohá tvrzení, která s legislativou, o které se má hlasovat, vůbec nesouvisí, a která navíc považujeme za nepřesná až zcela mylná, a rádi bychom na ně reagovali. Skutečnost, že je dopis plný omylů a mýtů, je zarážející zejména v kontextu, kdy česká státní správa již čtyři roky aktivně připravuje implementaci přísných pravidel EU v rámci nařízení MiCA.

Stanovisko k dopisu NCOZ ohledně časového a hodnotového testu

Pisatel opakovaně postuluje, že schválení uvedených návrhů nějakým způsobem zhorší možnosti využití kryptoměn pro trestnou činnost, přitom opak je pravdou. Časový a hodnotový test se této záležitosti vůbec netýká, ale legislativní balíček, jehož je součástí (MiCA), přispěje k tomu, že se ještě zřetelněji než dosud nakreslí hranice mezi šedou a bílou ekonomikou. Subjekty, poskytující služby v oblasti kryptoaktiv (tzv. CASP) budou nově mít stejné povinnosti jako bankovní sektor. Jen těžko si lze představit, že by přijetí takovéto legislativy jakkoli zhoršilo možnost použití kryptoměn k trestné činnosti.

Zásadním nepochopením, které se odráží v celém textu, je to, že nejde o daňové zvýhodnění kryptoaktiv proti tradičním investicím, ale o sjednocení přístupu k jejich regulaci a zdanění s jinými investičními nástroji. Dalším problémem je skutečnost, že z osmi bodů uvedených v dopise se čtyři časového testu vůbec netýkají. Nicméně, pro úplnost konverzace na ně rovněž zareagujeme.

Z dopisu je zřejmé, že pisatel nerozumí rozdílu mezi osvobozením od daně a zavedením časového a hodnotového testu. Zatímco osvobození od daně znamená, že určitý příjem není vůbec zdaněn, časový a hodnotový test zavádí pravidla, kdy jsou zisky z prodeje kryptoaktiv zdaněny na základě doby držby a hodnoty transakce, což je zcela běžné například u akcií. Je evidentní, že pisatel pravděpodobně pozměňovací návrh ani nečetl, protože jeho argumenty se míjí s podstatou projednávané legislativy.

Dopis NCOZ bohužel neřeší relevantní legislativu a spíše obecně odsuzuje kryptoměny a zbytečně rozsévá strach z jejich domnělého (neexistujícího) zvýhodnění, aniž by reflektoval současné globální trendy a inovace. Transparentnost blockchainu, zavádění regulací, jako je MiCA, a vytvoření spotových ETF na Bitcoin ukazují, že kryptoměny jsou stále více uznávané jako investiční aktiva. Česká republika, která je vnímána jako kryptovelmoc, by neměla zůstat pozadu. Navíc Německo již od roku 2018 aplikuje časový test na kryptoaktiva, což ukazuje, že jde o standardní prvek moderního daňového systému.

Nyní k jednotlivým bodům:

1. Ztráta daňových příjmů
Navrhovaný časový a hodnotový test v žádném případě nezvýhodňuje kryptoaktiva před tradičními investicemi, jak je mylně uvedeno v textu. Jde o sjednocení pravidel, která již platí pro akcie, cenné papíry a další finanční aktiva. Daňová změna se týká dlouhodobého držení kryptoaktiv, což podporuje stabilitu trhu a dlouhodobé investice, a snižuje motivaci ke krátkodobé spekulaci.

2. Podpora daňových úniků
Kryptoměny jsou často založeny na technologii blockchain, která poskytuje veřejný a neměnný záznam všech transakcí. Toto ztěžuje jejich utajení a v mnoha případech umožňuje jejich sledování. Regulace jako MiCA a DAC8 výrazně posilují dohled nad kryptoaktivy a tím naopak omezují možnosti daňových úniků. Vytvoření předvídatelného a transparentního prostředí v Evropě zajistí, že kapitál a krypto průmysl zde zůstanou. Spotřebitelé budou moci používat evropské (a doufejme české) společnosti, a jejich ochrana a bezpečnost budou na mnohem vyšší úrovni.

3. Riziko praní špinavých peněz
Tento argument není relevantní k časovému testu, protože zavedení 3letého časového testu nepředstavuje riziko praní špinavých peněz. Tento nástroj je zaměřen na dlouhodobé držení aktiv, nikoli na krátkodobé transakce. Nicméně, změny zaváděné MiCA, travel rule a dalšími evropskými regulacemi výrazně snižují riziko zneužití kryptoměn k těmto účelům. Všechny směnárny v EU samozřejmě podléhají regulacím AML a KYC.

4. Nerovnost v daňovém systému
Časový test pro kryptoměny není nespravedlivou výhodou. Jde o sjednocení pravidel s akciemi a dalšími investičními nástroji, jak již bylo uvedeno v bodě #1. Tento návrh vytváří rovné a transparentní podmínky pro investory, což přispívá naopak ke spravedlivějšímu daňovému systému.

5. Financování nelegálních aktivit
Tento bod není relevantní pro rozhodování o časovém testu, protože se zaměřuje na obecné problémy spojené s nelegálními aktivitami. Časový test podporuje dlouhodobé držení aktiv, což je v protikladu s typicky krátkodobými horizonty nelegálních transakcí. Je důležité zdůraznit, že kryptoměny nejsou zcela anonymní a transakce lze zpětně dohledat. Na rozdíl od hotovosti, která je zcela anonymní, zanechávají kryptoměny digitální stopu, což z nich činí méně atraktivní prostředek pro zločinecké operace.